Úvod Názory Piešťanský okruh: Ako by vyzeralo naše vysnívané Otvorenie letnej kúpeľnej sezóny?

Piešťanský okruh: Ako by vyzeralo naše vysnívané Otvorenie letnej kúpeľnej sezóny?

REKLAMA
Mlyny

Máme za sebou 28. ročník najvýznamnejšieho piešťanského podujatia, Otvorenia letnej kúpeľnej sezóny. Požehnanie prameňov, sprievod mestom, tanečnice, večerný program. Časový harmonogram predvídateľný, stánky na rovnakom mieste. Podujatie by si zaslúžilo zmenu. Takúto snahu vyslovilo aj vedenie mesta, no zatiaľ k žiadnym výraznejším novinkám neprišlo. Rozumieme, že v čase volieb už bol program zväčša naplánovaný, no už budúci rok je príležitosť OLKS vylepšiť. Tak sme sa v Piešťanskom okruhu zamysleli: Ako by vyzeralo naše vysnívané OLKS?

Otvorenie by malo byť prehliadkou všetkého kvalitného, čo v meste máme. Lokálneho umenia, športu, aktivít, škôl, organizácií a inštitúcií. V tomto ohľade veľmi oceňujeme zapojenie Balneologického múzea, kúpeľov, Domu umenia, kúpaliska Eva či občianskych združení na tvorbe programu. Táto cesta by sa mala podporovať viac. Pri festivale k odhaleniu sochy Ľudovíta Wintera to fungovalo výborne.

Kým deti a seniori si už dnes v programe OLKS prídu na svoje, výrazne chýba program pre mladých – vystúpenia súčasných a miestnych kapiel, design market, prezentácia záujmových združení, workshopy. To všetko by mohlo byť súčasťou Otvorenia letnej kúpeľnej sezóny. Nevyužiť množstvo prichádzajúcich návštevníkov na prezentáciu miestneho talentu je dnes možno najnešťastnejšou stránkou akcie.

Sprievodný program by mohol byť tiež prekvapivejší ako výstava kaktusov. Spolupráca s umelcami, pop-up inštalácia vo verejnom priestore, zaujímavá projekcia, návšteva mimoriadnej osoby, umelecká súťaž, spoločné preplávanie Váhu, uzávierka ulíc, prehliadka budov – tém je mnoho. Jednotlivé ročníky OLKS by pokojne mohli byť tematické. Jeden motív by spájal vizuál, zadanie pre inštalácie umelcov alebo deti z umeleckých škôl či súťaž o najlepší dresscode.

V súvislosti s kvalitou programu si predstavujeme obnovenie prípravného výboru podujatia s externistami. Otvorením by malo žiť celé mesto a do organizovania by mali byť zapojené rôzne skupiny.

Absolútne potrebné je triedenie odpadu a zákaz plastového riadu. Bez výnimky♻️ Robiť to inak je hlboko nezodpovedné voči životnému prostrediu a takpovediac aj nechutné. Štandard v tejto oblasti nastavil bratislavský Dobrý trh, ktorý pripravuje aj Zero waste školenia pre organizátorov a samosprávy. Pozvanie naň dostalo aj mesto Piešťany, ale bohužiaľ možnosť nevyužilo.

Aby sme predišli centru zahltenému autami, návštevníci by mali byť vyzvaní prísť pešo alebo na bicykli. Pre bicykle by sa mohli zriadiť mimoriadne parkoviská. Stálo by za to pouvažovať aj o zväčšení pešej zóny v rámci tejto mimoriadnej udalosti. Rázusova ulica sa priam ponúka.

Prezentáciu OLKS navonok si tiež prestavujeme inak ako plagátom s leknom, pávom alebo Barlolamačom. Pri tvorbe vizuálu alebo značenia v priestore treba dať šancu mladým dizajnérom. Podujatie by sa malo viac prezentovať aj mimo Piešťan. Koľkokrát ste už u nás videli plagát na Hlohovecký jarmok? Na podujatia v Trnave? OLKS zaspalo aj na webe – žiadny totiž nemá.

Po každom ročníku by malo nasledovať zhodnotenie, a to nie len interné. Otvorený dotazník pre návštevníkov je minimum. Podobnú snahu už mala bývalá poslankyňa Adriana Drahovská, výsledky svojho prieskumu predstavila tu https://bit.ly/2wzvGmK. Počas OLKS by sa mali zbierať aj ďalšie ukazovatele ako počet účastníkov, návštevnosť programu, kolízie v priestore a podobne.

Kritické zhodnotenie určite OLKS posunie vpred. Nové Otvorenie letnej kúpeľnej sezóny by sa nemalo vymykať tradíciám, práve naopak. Mažoretky nie sú problém, ale prečo musia kráčať pomedzi opáskované zaparkované autá? Chuti cigánskej nič neuberie, ak nebude na plastovom tanieri a predajca nevyzdobí stánok plastovým prasiatkom. Požehnajme pramene, ale oslávme aj mesto. Koniec-koncov, je to jeho festival🙌

Urobiť OLKS atraktívnejším, prekvapivejším, prívetivejším a ekologickejším by mal byť záväzok do budúceho roka.

Piešťanský okruh

REKLAMA