Úvod Aktuality Pozor na horúčavy, zodpovednosť za ochranu zdravia majú aj zamestnávatelia

Pozor na horúčavy, zodpovednosť za ochranu zdravia majú aj zamestnávatelia

REKLAMA

Na dnes i nasledujúce dva dni vydal pre okres Piešťany Slovenský hydrometeorologický ústav výstrahu 1. stupňa  pre vysoké teploty vzduchu, ktoré by dnes medzi jednou až šiestou popoludní mali vystúpiť až na 34 stupňov, v sobotu predpovedajú až 35-ku. Hygienici upozorňujú na ochranu zdravia pred teplom, za ktorú má zodpovednosť aj zamestnávateľ.   

vodaPodľa výstrahy SHMÚ v okrese Piešťany miestami očakávajú dosahovanie maximálnej teploty vzduchu 33 – 34 °C. Vysoká teplota predstavuje potenciálne nebezpečenstvo pre ľudské zdravie, fyzické aktivity a tvorbu požiarov. Uvedená teplota vzduchu nie je v danej ročnej dobe a oblasti nezvyčajná, ale pravdepodobnosť nadmerného zaťaženia organizmu u niektorých osôb je vysoká.
Regionálny ústav verejného zdravotníctva v Trnave na svojej stránke upozorňuje, čo treba robiť v prípade vysokých horúčav:

Soltec Job

Horúčavy majú vplyv na zdravotný stav každého z nás. Príjemné letné počasie a dlhotrvajúce denné svetlo môže telo nabiť energiou. No keď sa dni zmenia na tzv. tropické, denné teploty prekročia 30°C, nočné 20°C a cítite sa ako v rozhorúčenej peci, Vaše zdravie môže byť extrémne ohrozené.

Ohrození sú najmä:  deti do 4 rokov, starší ľudia nad 65 rokov, ženy – tehotné, dojčiace, s redukčnými diétami, dlhodobo chorí – s kardiovaskulárnymi, respiračnými alebo mentálnymi ochoreniami, ľudia s nadváhou,  ľudia užívajúci niektoré typy liekov (na odvodnenie, vysoký krvný tlak, nespavosť,…),  ťažko zdravotne postihnutí ľudia, ľudia s určitými profesiami (ťažko fyzicky pracujúci, športovci, ale aj administratívni pracovníci, pracujúci v kanceláriách v nevyhovujúcich mikroklimatických podmienkach)  ľudia obývajúci podkrovia, sociálne zariadenia, žijúci osamelo…

basket-deti-04

Denný rozvrh:  aktivity ako sú cestovanie, šport alebo fyzicky náročná práca plánujte na ráno alebo večer – medzi 11:00 a 15:00 sa nezdržiavajte na priamom slnku – počas dňa si robte často krátke prestávky – vyhýbajte sa prílišnému stresu. Pobyt v uzavretých miestnostiach – čas trávte v miestnostiach orientovaných na sever alebo východ, nachádzajúcich sa na nižších poschodiach alebo v suteréne (vhodnejšie sú budovy postavené z tehly alebo kameňa) – vyhýbajte sa prievanu a nadmernému využívaniu klimatizácie (nemala by byť chladnejšia ako 2 – 5°C oproti vonkajšej teplote) – nezvyšujte teplotu miestnosti výhrevnými telesami, varením, horúcou vodou, žehlením a podobne – používajte žalúzie alebo rolety na oknách – v miestnosti sa odporúča pestovať živé kvety.

Správanie sa na uliciach: kráčajte po tieni a pomaly – vždy so sebou noste fľašu s vodou – v prípade problémov sa ochlaďte vo verejných budovách s klimatizáciou (banky, obchodné domy).

Správanie sa v prírode: vyhľadávajte tieň stromov a robte si prestávky pri kúpaní – vždy so sebou noste vodu, nejakú sladkosť a repelentný prípravok – oblečte sa tak, aby ste zahalili povrch tela ľahkým vzdušným oblečením a noste so sebou náhradné tričko.

Vhodné oblečenie: oblečenie by malo byť ľahké, vzdušné, voľné, svetlých farieb a z prírodných materiálov – obuv by mala byť pohodlná, otvorená a ženy by sa mali vyhnúť vysokým podpätkom – nezabúdajte na kvalitné slnečné okuliare s UV filtrom, prikrývku hlavy, prípadne šatku – používajte ochranné prostriedky s SPF 15 a viac.

Starostlivosť o telo:  aspoň raz denne sa osviežujte vlažnou sprchou (pozor na príliš studenú vodu) – používajte ľahké svieže vône – vyberajte si pleťové krémy s UV ochranou – používajte osviežujúce spreje s minerálnou vodou.


Pitný režim:
pite často menšie množstvá tekutín (deti 1,5 – 2 l; ženy 2 – 3 l; muži 3 – 5 l denne) – vyhýbajte sa ľadu a ľadovým nápojom – vhodné – kombinácie vody, minerálnych vôd, bylinkových a ovocných čajov a riedených ovocných džúsov – nevhodné – káva, čierny čaj, presladené nápoje a alkohol.

Stravovanie: voľte ľahké jedlá v menších dávkach – na raňajky sa odporúčajú jogurty, pečivo, ovocné džúsy, ovocie – na obed alebo večeru sa odporúčajú polievky, miešané šaláty, zeleninové jedlá, cestoviny – nevhodné sú ťažké mastné mäsité jedlá, ľahko sa kaziace jedlá ako majonézy, vajíčka, mäsá, lahôdky, mäkké salámy alebo ťažké zákusky.

Horúčavy môžu u človeka spôsobiť:  dehydratáciu, úpal, prehriatie, kŕče, kolaps.

Dehydratácia: – prejavuje sa smädom, bielym povlakom na jazyku, suchými perami, závraťou, kŕčmi, prípadnou bolesťou brucha – potrebné je pomaly v malých množstvách vypiť väčšie množstvo tekutín (voda, minerálna voda, ovocný džús)

Úpal: – prejavuje sa rozhorúčenou červenou pokožkou, zvýšenou teplotou až horúčkou bez potenia, opuchom, rýchlym silným pulzom, bolesťou hlavy, zmätenosťou, nevoľnosťou, môže končiť bezvedomím – postihnutého je potrebné aktívne ochladzovať chladnou vodou, ventiláciou, postupným podávaním chladných nápojov.

Prehriatie: – môže vzniknúť pri dlhodobom vystavení sa vysokým teplotám a nedostatočnom prijímaní tekutín, čo sa prejavuje potením, bledosťou, únavou, slabosťou, kŕčmi svalov, nevoľnosťou, zvracaním, pričom telesná teplota je normálna, koža studená a vlhká, pulz a dýchanie sú slabé a rýchle – postihnutého je potrebné aktívne ochladzovať chladnou vodou, ventiláciou, postupným podávaním chladných nápojov a v prípade nezlepšujúceho sa stavu je potrebné privolať lekársku pomoc.

Kŕče: – prejavujú sa v oblasti brucha a končatín po veľkých stratách vody a solí z tela (napr. silným potením) – potrebné si oddýchnuť na chladnom mieste, piť ovocné šťavy alebo iontové nápoje a svaly premasírovať.

voda2
Hygienici tiež upozorňujú na povinnosti zamestnávateľa pri ochrane zdravia zamestnancom pred záťažou teplom pri práci,  uvedené v § 37 zákona č. 355/2007 Z. z. o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, v § 6 zákona č. 124/2006 Z. z. o bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a vo Vyhláške MZ SR č. 544/2007 Z. z. o podrobnostiach o ochrane zdravia pred záťažou teplom a chladom pri práci.

Zamestnávateľ je podľa zákona povinný najmä urobiť opatrenia, ktoré vylúčia alebo znížia nepriaznivé účinky faktorov tepelno-vlhkostnej mikroklímy na zdravie zamestnancov na najnižšiu možnú a dosiahnuteľnú mieru, ďalej zabezpečiť  posúdenie záťaže pri práci, poskytnúť im ochranné prostriedky a zaistiť pitný režim.

-red-, Zdroj: www.shmú.sk, www.ruvztt.sk, ilustr. foto: archív PNky

REKLAMA