Connect with us

Koktail

Historickým vlakom do Radošiny. Že by sa blýskalo na lepšie časy?

Published

on

Reklama

Nezvyčajne živý ruch na peróne železničnej stanice v Topoľčanoch v sobotu 7. júla dopoludnia potvrdil, že o akciu o ktorej Vás PNky v predstihu informovali je živý záujem. Kyvadlová preprava medzi stanicou a rušňovým depom vozila od rána do večera záujemcov, ktorí si chceli pozrieť odfukujúci parný rušeň a tiež malú železničku.

[singlepic id=32624 w=320 h=240 float=left]Vo vnútorných priestoroch depa bolo možno vidieť zariadenia malých železničných staníc napr. dátumovačku a zásobník kartónových lístkov, ale aj funkčné modely dvoch železničných nádraží. My sme sa tam však nemohli dlho zdržať, lebo sme si naplánovali neskorý odchod z Piešťan, a tak sme museli rýchlo kyvadlovkou späť na stanicu Topoľčany, kde odfukovala ďalšia parná lokomotíva, aby sme stihli hlavnú atrakciu toho dňa a to cestu historickým vlakom z Topoľčian cez Zbehy a odtiaľ po zrušenej trati cez Nové Sady, Kapince a Veľké Ripňany do Radošiny.

Reklama

[singlepic id=32627 w=320 h=240 float=right]Klub Modrý horizont Topoľčany pre túto akciu zabezpečil ako ťažnú lokomotívu T 444.0060 s naftovým motorom, ktorá ťahala vlak zostavený z troch tzv. drevených vagónov a jedného reštauračného vagóna. Železné závory na vagónoch sprievodcovia pozatvárali, píšťalkou dali výpravcovi znamenie aby vlak vypravil. Rušňovodič odtrúbil odchod a vlak sa pomaly rozbiehal.

[singlepic id=32629 w=320 h=260 float=left]Počas prvej etapy do Zbehov sa  cestujúci, ktorých bolo niečo vyše sto, z toho asi tretina detí, oboznamovali z interiérmi vlaku a hlavne s medzivozňovými priestormi, kde dobre pofukoval čerstvý vzduch a kde pocit z cestovania bol najsilnejší. Druhá etapa vyše 50 km trasy viedla zo Zbehov po trati na ktorej bola preprava zastavená v roku 2004, teda 5 rokov chýbalo k jej storočnici. Cestujúci z Radošinskej doliny, ktorou trať viedla (zatiaľ ešte vedie..) si nostalgicky spomínali na časy, keď trať bola hlavnou obslužnou tepnou pre osobnú aj nákladnú dopravu v údolí.

Reklama

Deti a mladí ľudia to však vnímali inak, ako atrakciu a zážitok v spojení s historickou technikou, lebo hlavne o to organizátorom a účastníkom išlo. Dokonca sa medzi zainteresovanými povrávalo, že po určitých dohodách s obcami a SAD sa očakáva možné znovuotvorenie dopravy na trati Zbehy – Radošina. Mohla by to byť inšpirácia pre [singlepic id=32633 w=320 h=260 float=right]trať z Piešťan do Vrbového aj s paralelnou cyklodráhou. Nie? Ale nepredbiehajme. Vlak zastavil na Konečnej stanici (divadeľná hra RND) v Radošine. V staničnej budove organizátori pripravili výstavku z histórie a súčasnosti trate a všetci prítomní majitelia fotoaparátov tam dopĺňali budúce albumy z  uplynulého zaujímavého dňa. To však nebolo všetko, lebo väčšina cestujúcich sa tou istou traťou vracala do Topoľčian, čím ich cestovanie historickým vlakom dosiahlo vyše 100 km. Pre nás, ktorí sme cestovali do Piešťan, púť skončila. Ale nemusela, lebo čas do odchodu vlaku späť skrátila účastníkom country kapela Ontario. Vďaka organizátorom z klubu Modrý horizont Topoľčany za krásny zážitok.

[nggallery id=1796]
Autor: A+D+A Foto:D

Populárne články