Connect with us

Koktail

Čaro klasického premietania z 35 mm filmu

Published

on

Reklama

Premietanie z 35 milimetrových filmov čoskoro aj v piešťanskom kine Fontána nahradí digitálny projektor. Napriek tomu, že aj  v modernizovanom kine zostanú staršie analógové premietačky, pri väčšine projekcií sa z malej miestnosti nad hľadiskom už nebude ozývať ich charakteristický zvuk. Úplne sa zmení proces, ktorý predchádza okamihu, kedy zaznie v kinosále gong, postupne sa stlmí svetlo a spustí premietačka. Pozrite sa čo sa za chrbátmi filmových divákov deje počas premietania z 35 milimetrového filmu.

Práca premietača začína už predpoludním. V pondelok 28. novembra bola na programe filmového klubu rumunská dráma Utorok po Vianociach. Kuriér film do Piešťan doručil z Handlovej.

Reklama

[singlepic id=22605 w=520 h=350 float=center]

Táto filmová kópia sa skladá z piatich dielov, ktoré musí premietač spojiť. Jeden diel trvá asi 20 minút a meria okolo 550 metrov

Reklama

[singlepic id=22606 w=520 h=350 float=center]

Večer bude premietať technik Mestského kultúrneho strediska Piešťany Štefan Bobor. Jednotlivé diely musí navinúť na dve filmové cievky, ktoré potom založí to dvoch premietacích strojov.

[singlepic id=22607 w=520 h=350 float=center]

Príprava jedného filmu trvá asi tri hodiny. Aj preto je lepšie a rýchlejšie, ak to robia dvaja. Štefanovi Boborovi pomáhal v pondelok dopoludnia jeho kolega Vladimír Adámek.

[singlepic id=22608 w=520 h=350 float=center]

Každý film je distribuovaný v niekoľkých častiach. Ich počet súvisí s jeho minutážou. Premietač musí jednotlivé diely zlepiť.

[singlepic id=22609 w=520 h=350 float=center]

Pri tejto práci sa vyžaduje opatrnosť a čisté prostredie. Ak je v premietacej miestnosti príliš veľa prachu, začiatky jednotlivých dielov filmu sa poškodia, divák to potom na plátne vníma ako čierny šum.

[singlepic id=22610 w=520 h=350 float=center]

Lepička filmov umožňuje spojiť dve časti.

[singlepic id=22611 w=520 h=350 float=center]

Spojené časti filmu sa navinú na dve cievky. Každú neskôr premietač založí do inej premietačky, ktoré potom striedavo púšťajú jednotlivé diely filmu.  

[singlepic id=22612 w=520 h=350 float=center]

Začiatok 35 milimetrového filmového pásu, na ktorom je zaznamenaný obraz aj zvuk tretieho dielu rumunskej drámy Utorok po Vianociach.

[singlepic id=22613 w=520 h=350 float=center]

Ak premietač nájde na filmovom páse nejakú chybu, zapíše ju do sprievodného listu, ktorú má každá filmová kópia. Podľa neho sa dá zistiť, kde všade bol už film premietaný, aký má formát aj aká je dĺžka jeho jednotlivých dielov. Odhaliť a zapísať poškodenia je dôležité najmä preto, že cena jednej filmovej kópie dosahuje aj 16 tisíc eur a premietač je za ňu zodpovedný.

[singlepic id=22614 w=520 h=350 float=center]

Na záver každého dielu musí vložiť premietač takúto značku, aby podľa nej dala prvá premietačka povel druhej. Tým je zabezpečené striedavé premietanie filmu z dvoch strojov. Prvé kiná mávali iba jednu premietačku, takže po približne dvadsiatich minútach bola prestávka, aby premietač spustil ďalší diel filmu. Neskôr musel sledovať značky v pravom hornom rohu plátna, ktoré ho upozorňovali, že sa blíži koniec jednej časti filmu a treba spustiť druhú premietačku. Dnes je tento proces plne automatický, ale aj tak treba dávať pozor, či všetko prebehlo v poriadku.

[singlepic id=22615 w=520 h=350 float=center]

Aj takto sa kontroluje, či nie je film poškodený. V minulosti sa stávalo, že sa roztrhol. Dnes sa však vyrába z odolnejšieho materiálu a podobné nepríjemnosti sa stávajú len výnimočne.  

[singlepic id=22616 w=520 h=350 float=center]

Krátko pred večerným premietaním treba založiť cievky do dvoch premietačiek.

[singlepic id=22617 w=520 h=350 float=center]

Každá premietačka má tri objektívy, ktoré sa využívajú podľa toho, aký má film formát.

[singlepic id=22618 w=520 h=350 float=center]

Film prechádza mechanizmom rýchlosťou 24 obrázkov za sekundu.

[singlepic id=22619 w=520 h=350 float=center]

Premietanie je spustené.

[singlepic id=22620 w=520 h=350 float=center]

Teraz treba už len projekciu sledovať, dávať pozor, či stroje správne pracujú.

[singlepic id=22621 w=520 h=350 float=center]

Filmová dráha – cez ňu musí pás prejsť, aby mohol byť svetlom cez objektív premietaný na plátno. Zdrojom svetla je veľmi výkonná žiarovka, ktorá vytvára množstvo tepla. To musí byť odvádzané z premietačky komínom.

[singlepic id=22622 w=520 h=350 float=center]

A takto vyzerá vnútro premietačky.

[singlepic id=22623 w=520 h=350 float=center]

Štefan Bobor kontroluje, či je všetko v poriadku, po tom ako si dali premietačky povel a po skončení prvého dielu filmu sa spustil druhý.

[singlepic id=22626 w=520 h=350 float=center]

Ak má film iba jedno predstavenie, premietač môže jednotlivé diely začať od seba odlepovať už počas premietania a pripraviť ich na cestu do ďalšieho kina.

[singlepic id=22627 w=520 h=350 float=center]

Takto to vyzerá v miestnosti nad hľadiskom, za malými oknami, z ktorých vychádza úzky pás svetla.

[singlepic id=22628 w=520 h=350 float=center]

Text a foto: Martin Palkovič

Populárne články