Connect with us

Aktuality

Počas NLD aj akrobacia s 20-tonovým „drobcom“

Published

on

Reklama

Slnko i dážď, najmodernejšie stroje i prastarí deduškovia, burácajúci let stíhačky i kĺzavá symfónia vetroňa, také boli Národné letecké dni 2010, ktoré sa konali počas uplynulého víkendu (29.-30. mája) na letisku v Piešťanoch. Inak pokojné letisko sa zmenilo v tento víkend na rušné mravenisko. Predovšetkým sobota dala usporiadateľom zabrať, pretože predpovedané zhoršenie počasia v nedeľu spôsobilo (čo sa napokon aj potvrdilo a organizátori museli kvôli búrke ukončiť podujatie predčasne) , že už od rána sa do areálu letiska hrnuli tisíce ľudí. Tí čo prišli neskôr parkovali so svojimi autami až pri diaľničnom exite Horná Streda, odkiaľ je do areálu letiska pekných pár kilometrov.

Reklama

[singlepic id=385 w=320 h=240 float=left]Úvod letových ukážok od 11-tej hodiny patril po oba dni Armáde Slovenskej republiky. Predstavili sa vrtuľníky Mi-17, Mi-24, Albatrosy, An-26 vysadil nad pristávacou plochou vo výške 300 metrov vojakov, ktorí o niekoľko dní odchádzajú na misiu do Afganistanu. Tí aj napriek silnejšiemu vetru ukázali, čo vedia a aké sú ich kvality. V programe sa tiež predviedla talianska stíhačka Eurofighter Typhoon, dva Gripeny jeden z Českej republiky a jeden z Maďarska, F-16 z Holandska a neskutočné divadlo predviedol už tradične maďarský akrobat Zoltán Veres, česká formácia Flying Bulls Aerobatic a dych vyrážala tiež akrobacia dopravného lietadla C-27J Spartan.

Tak ako vlani, aj tento rok, sa divákom na 4. národných leteckých dňoch predstavil svetoznámy pilot a majster sveta v leteckej akrobacii Zoltán Veres z Maďarska. Lieta na športových akrobatických lietadlách takým spôsobom, že diváci vždy s údivom hľadia na oblohu a mnohí si vravia, že jeho výkony sú na hranici ľudských možností a na hranici možností strojov, s ktorými lieta.

Zoltán Veres už strávil viac ako rok svojho života v kokpite lietadla

Reklama

[singlepic id=403 w=320 h=240 float=left]Predviedol sa vlani a tento rok opäť nesklamal, figúry vyšperkované k dokonalosti, neskutočné nízke prelety, kedy sa krídla takmer dotýkajú trávy povedľa pristávacej plochy, prudké stúpania i kolmé pády… Zoltán Veres je pilot, ktorému patrí obloha a dokáže sa o ču s divákmi kráľovsky podeliť. K svetu lietadiel a letectva sa dostal v  roku 1980 v leteckom klube v Szolnoku. Kariéru pilota začal o ďalšie dva roky a pokračoval získaním diplomu leteckého inžiniera v roku 1986 na Vysokej škole v meste Nyiregyháza. Odvtedy sa venuje aj akrobatickému lietaniu. Začínal na lietadle československej výroby, typového radu Zlin-50. V súčasnosti akrobaticky lieta na špeciálnom stroji Extra-300S. Do dnešných dní však už pilotoval viac ako 80 rozličných typov lietadiel od vetroňov až po dopravné lietadlo. Zoltán Veres je totiž od roku 1996 zamestnaný ako pilot-kapitán dopravného lietadla Boeing B-737 v maďarskej leteckej spoločnosti MALÉV. Jeho celkový doterajší nálet predstavuje okolo 10 000 letových hodín, čo znamená, že v kokpitoch lietadiel strávil viac ako 400 dní, čiže viac ako 13 mesiacov svojho života.

Akrobacia s 20-tonovým „drobcom“

Fanúšikovia letectva poznajú lietadlo C-27J Spartan aj to, ako lieta. Hoci medzi strednými vojenskými dopravnými lietadlami budí svojimi rozmermi úctu, vo vzduchu predvádza vynikajúce manévrovacie vlastnosti, ktoré stojí za to vidieť. Vlastne je to asi jediné dopravné lietadlo na svete, ktoré urobí výkrut…a na piešťanskom nebi ho predviedlo niekoľko ráz.
[singlepic id=420 w=320 h=240 float=left]Laik si pri sledovaní vystúpenia lietadla C-27J Spartan možno povie, že tu zákony aerodynamiky vari ani nemôžu platiť. Ale platia! Odborníci to vedia, no aj oni občas krútia hlavou, keď vidia toto lietadlo v akcii. Alenia C-27J Spartan je moderné a efektívne taktické transportné lietadlo, vyvinuté z typu G.222, so zapracovanými modernými systémami a technológiami, ktoré zvyšujú jeho celkovú bezpečnosť a prevádzkové spôsobilosti. Spartan môže lietať aj z krátkych a neupravených vzletových a pristávacích dráh v odľahlých oblastiach, a to nezávisle od vonkajšej podpory, vďaka svojej vnútornej pomocnej energetickej jednotke (APU). Vstavaný systém manipulácie s nákladom a variabilná výška podvozka urýchľujú pozemnú prevádzku a minimalizujú riziká pri plnení úloh na nezabezpečených miestach. Vývoj lietadla sa začal v roku 1996. Výrobcom lietadla je spoločnosť Alenia Aeronautica, ktorá C-27J navrhla i postavila. Do výzbroje ho zaviedli alebo zavádzajú: armádne letectvo/národná garda USA (75 ks), USAF (70 ks), vzdušné sily Talianska (12 ks), Bulharska (5 ks), Grécka (8 ks), Maroka (4 ks), Litvy (3 ks), Rumunska (7 ks). Talianske vzdušné sily (Aeronautica Militare) prevzali prvé lietadlo v októbri 2006. V rokoch 2008 – 2009 dva stroje nasadili do operácií v Afganistane. Lietadlá sú pridelené 98 Gruppo, 46 Brigata Aerea “Silvio Angelucci” na základni v Pise. Lietadlo Spartan má trojčlennú posádku a prepraví 60 vojakov alebo 46 výsadkárov, alebo 36 pacientov na nosidlách so sprievodom 6 zdravotníkov. Maximálna hmotnosť nákladu je 11 500 kg. Rozpätie krídla je 28,7 m, dĺžka trupu 22,7 m a výška lietadla 9,64 m. Jeho prázdna hmotnosť je 17 000 kg, maximálna vzletová 30 500 kg. Lietadlo poháňa dvojica motorov Rolls – Royce AE2100-D2A s výkonom po 3 460 kW. Dosahuje maximálnu rýchlosť 602 km/h a cestovnú 583 km/h. Má dolet 4 260 km s 6 tonami nákladu a dostup 9 144 m.

Na železnici, ktorá je v tesnej blízkosti pristávacej plochy piešťanského letiska sa opätovne predviedol aj pancierový vlak Štefánik, ktorý musel odolávať útoku nemeckých lietadiel z Retro Sky Teamu. Tento ročník NLD bol venovaný 65. výročiu ukončenia 2. svetovej vojny a účastníci leteckých dní si pripomenuli aj pamiatku najúspešnejšieho slovenského stíhača Kráľovského letectva Veľkej Británie (RAF) generálmajora Otta Smika.

Vecí, resp.lietadiel , na ktoré sa dalo pozerať, bolo ďaleko viac, ale na čo o tom písať zbytočné traktáty, radšej si pozrite našu fotogalériu.

Autor: nld.sk/Tomáš Hudcovič          Foto: hug(o)photo

[nggallery id=7]

Populárne články