Novinky
Viete na čo treba myslieť pri výbere bicykla?
Jar je už tu a možno sa práve rozhodujete pre kúpu nového bicykla. Prinášame vám zopár rád ako si správne vybrať. V prvom rade je potrebné si uvedomiť, kde budeme najviac bicykel využívať. Do mesta je zbytočný horský bicykel určený na zjazdy a s mestským by sme len veľmi ťažko brázdili kopce.
Aké sú hlavné výhody jednotlivých bicyklov?
Mestské bicykle
Sú prioritne určené na spevnené cesty, rýchly presun na krátke vzdialenosti, do školy, obchodu, alebo práce. Vďaka tomu sa vyhnete nekonečným ranným a popoludňajším kolónam. Navyše spravíte niečo aj pre svoje zdravie. Mestské bicykle sú prispôsobené na rýchle nasadnutie a zosadnutie, preto mávajú zväčša nižší nástup oproti iným bicyklom, čím zabránite krkolomnému zosadaniu.
Drvivá väčšina mestských bicyklov je vybavená blatníkmi, svetlami, stojanom a nosičom. Okrem základných modelov sú bicykle prispôsobené aj pre ľudí so zníženou pohyblivosťou pre lepšie nasadanie. Geometria je prispôsobená na pohodlný vzpriamený posed. Základné modely majú jeden prevod, pri niektorých je možnosť zakúpenia troch či viac prevodov.
Trekingové a crossové bicykle
Sú určené na prekonávanie dlhšej vzdialenosti. Základný rozdiel oproti mestským modelom bicyklov je vo výbave. Trekingové sa predávajú v plnej výbave a majú prispôsobené riadidlá pre lepší posed. Sú ideálne na cyklotrasy alebo cykloturistiku. Crossové bicykle sú určené skôr na športovú jazdu, zvládnu aj mierne nespevnený povrch. Základné modely sú vybavené 21 prevodmi a odpruženou vidlicou pre lepšie tlmenie nerovností.
Horské bicykle
Najobsiahlejšia kategória bicyklov určených na nespevnený terén, lesy, lúky atď. Sú masívnejšie, pevnejšie, majú širšie plášte, ale zo základu neobsahujú takmer žiadnu výbavu, ktorú je potrebné dokúpiť. Najnovšie sa rozdeľujú podľa veľkosti kolies od 26´´ cez 27,5´´ po 29´´.
Kolesá s veľkosťou 26´´ sú ľahšie, rýchlejšie, obratnejšie a ľahšie sa rozbiehajú. 29´´ majú lepšiu zotrvačnosť, prejazdnosť nerovnosťami kvôli lepšiemu uhlu nájazdu. Vďaka svojej veľkosti sú menej opatrné a s horším rozbehom do kopca. Sú určené hlavne pre väčšie postavy. 27,5´´ sú „zlatým stredom“. Berú si výhody z oboch priemerov a redukujú nevýhody. Základné modely tohto typu sú vybavené 21 prevodmi, odpruženou pružinovou vidlicou a V-brzdami. Lepšie modely majú viac prevodov, kvalitnejšie komponenty, kotúčové brzdy či vzduchovú vidlicu.
BMX
Béemikská sú určené hlavne na šantenie po meste a predvádzanie trikov. Majú spevnené ráfiky, jeden prevodový stupeň, zväčša jednu brzdu, pevný oceľový alebo CrMo (chrómolybdénový) rám. Zväčša majú 20´´ kolesá, ale sú aj výnimky s 26´´ kolesami. Tie však majú aj väčší rám.
Dámske bicykle
Dámske bicykle sa vyrábajú vo všetkých kategóriách a sú prispôsobené na ženskú stavbu tela. Inak tvarovaný rám, kratší predstavec a kratšie, no širšie, sedlo. Dizajnovo sú spracované tak, aby lahodili aj najprísnejšiemu ženskému oku.
Detské bicykle
Detské bicykle sa rozdeľujú podľa veľkosti kolies. Výber je naozaj pestrý. Začína s 12´´kolesami nasledujú 16´´, 20´´ až 24´´. Žiaden slovenský výrobca nevyrába 14 a 18´´ detské bicykle. Rozdiel medzi nimi je minimálny a dieťaťu by vydržal maximálne jednu sezónu. 12´´ a 16´´ bicykle sú plne vybavené blatníkmi a pomocnými kolieskami, ktoré sa môžu odmontovať. Zadnú brzdu majú s klasickým nášľapom.
20´´ bicykle sú vybavené plnohodnotnými brzdami ovládanými z riadidiel a niektoré modely majú 6 či 7 prevodov, aby sa dieťa pomaly priučilo základom „dospeláckeho bicyklovania“. 24´´ bicykle už majú aj vpredu 3 prevody. Niektoré majú dokonca až 21 prevodov a odpruženú vidlicu.
Pri výbere bicykla odporúčame vyskúšať ešte priamo na predajni. Najväčšia chyba je, keď si rodičia myslia, že dieťa už môže výškovo presedlať na väčší bicykel. Na predajni si uvedomia, že dieťa nevie poriadne zatočiť s riadidlami a môže byť tak nebezpečný. Preto zdôrazňujeme, že veľkostná tabuľka pre deti je skutočne len orientačná!
TIP od nás: Vyhnite sa najlacnejším modelom. Spravidla sú to ťažké oceľové bicykle, ktoré rýchlo korodujú a komponenty sa veľmi ľahko opotrebujú. Čo teda „ušetríte“ pri kúpe, veľmi rýchlo miniete pri nasledovných opravách.
Elektrické bicykle
Pokrok nezastavíš! Elektro motor poháňa čoraz viac automobilov a tak isto aj bicykle. E-bike je trendom súčasnosti, ktorý nám pomáha dostať sa tam, kde by sme sa predtým bežne neodhodlali ísť. Zo zákona je výkon motora obmedzený na 250 W a asistencia do 25 km/h.
E-biky sa vyrábajú nielen horské, ale aj mestské či dokonca aj kolobežky. Základné rozdelenie je v umiestnení motora a kapacite batérie. Štandardom je uchytenie motora v strede kvôli lepšiemu vyváženiu bicykla, prípadným opravám defektov či možnosti použitia v náročnom teréne. Motor v prednom kolese sa využíva hlavne u mestských bicyklov, umiestnenie na zadnom zas do mestských a horských bicyklov určených do ľahkého terénu. Batéria sa v prípade mestských bicyklov nachádza na nosiči, v prípade horských na ráme. Niektoré značky kvôli zníženiu ťažiska integrujú batérie priamo do rámu. Batérie už nemajú kapacitu iba 375Wh, niektoré moderné e-biky operujú s kapacitou 630Wh a dojazdom cez 100km. Menej výkonné batérie zostávajú hlavne v mestských bicykloch.
Stupeň intenzity sa nastavuje priamo na ovládacom paneli, štandardne bývajú 3-5 stupňové. Dojazd elektrobicykla závisí od viacerých faktorov, napríklad ako od vonkajšej teploty, váhy cyklistu, terénu, veľkosti batérie či použitej asistencie.
Veľkostná tabuľka:
K výberu bicykla Vám určite pomôže aj veľkostná tabuľka. Je však len orientačná, pretože napr. horský alebo ženský bicykel má inak tvarovaný rám ako trekingový či pánsky bicykel. Taktiež, horský bicykel na 29´´ kolesách je vyšší ako na 26´´. Preto je vždy najlepšie si na daný bicykel sadnúť u nás na predajni. Veľkosti sú udávané buď v palcoch (17´´) milimetroch (425mm) alebo písmenkom (S). Napr. veľkosť S znamená 17´´ alebo 425 mm. Veľkosti sa však môžu mierne líšiť aj od výrobcu, čiže niektorý výrobca môže udávať párne (napr. 18´´ a 20´´) a iný nepárne (17´´ a 19´´).
PR Domoss
-
Aktuality2 týždne ago
Váh má v Piešťanoch zvýšené prietoky. V Hlohovci dnes dosiahla hladina tri metre
-
Aktuality3 týždne ago
V piešťanských kúpeľoch zatopilo kotolňu. Príčina bola iná, ako by ste čakali!
-
Aktuality3 týždne ago
Vodohospodári dnes uzavreli prejazd cez hať Drahovce
-
Aktuality3 týždne ago
V Piešťanoch zasadal krízový štáb. Počasie zatiaľ väčšie problémy nespôsobilo