Connect with us

Kultúra

Rossiniho Barbier zo Sevilly vo festivalovom Dome umenia Piešťany

Slávna opera o sevillskom holičovi nemenej slávneho autora premiérovaná v rímskom Teatro Argentina 20. februára 1816. To je Barbier zo Sevilly (Il barbiere di Siviglia) Gioachina Rossiniho (1792 – 1868), pravdepodobne najznámejšia opera komponovaná podľa predlohy už vo francúzskych predrevolučných časoch presláveným dramatikom a revolucionárom Pierrom-Augustinom de Beaumarchais s libretom Cesare Sterbiniho.

Published

on

Opera Barbier zo Sevilly
Reklama

Do španielskych reálií 17. storočia zasadená komická opera v dvoch dejstvách ponúka, ako je takmer pravidlom v Rossiniho talianskom tvorivom období, to najlepšie z autorovej hudobnej geniality: neopakovateľné stretnutie belcanta s úžasne tvorivou autorskou invenciou a oslňujúcim hudobno-dramatickým inštinktom. Tradíciu opery buffa gradáciou energickej záverečnej scény Rossini doviedol do dokonalosti, pričom touto rossiniovskou pyrotechnickou dávkou jednoznačne prekonal svojich predchodcov. Rossiniho komické opery (Talianka v Alžírsku a Popoluška), Barbier zo Sevilly je ich najznámejším reprezentantom, sú nielen jedným z vrcholov autorovho tvorivého života, ale aj nespochybniteľným medzníkom v dejinách hudby, ktorý jednoznačne potvrdil trvalé miesto opery buffa v hudobnej literatúre, zabezpečil návrat talianskej opery na európske pódiá a ovplyvnil ďalší hudobný vývoj, ktorý viedol k Verdimu.

Rossiniho Barbier zo Sevilly

Reklama

Barbier sevillský, pôvodne uvádzaný ako Almaviva, ossia L´inutile precauzione (Almaviva alebo Márna opatrnosť) podľa tenorového partu grófa Almavivu, jednej z hlavných postáv opery, je nesporným matadorom v uvádzaní operných diel po celom svete. Rossiniho ikonická opera je obdivuhodným dielom nielen formou spracovania populárneho námetu, ale (ako uvádza Richard Osborne) aj databázou neuveriteľnej hojnosti hudobných nápadov s brilantnými a eruptívnymi variáciami, ako sa vyjadril o Rossiniho diele Giuseppe Verdi. Barbier sevillský je nielen nesporným vrcholom talianskeho obdobia Rossiniho tvorby, ale stálicou na opernom nebi, o čom svedčí aj jeho stabilné uvádzanie v repertoári operných domov a neutíchajúci záujem publika. Akoby aj čas preveril platnosť Beethovenovho výroku, ktorý po legendárnom stretnutí génia 9. symfónií s Rossinim vo Viedni zaznamenal napríklad Richard Wagner. Beethoven tu nabáda Rossiniho, aby svoj talent nezameriaval na vážnu operu, ale mal by ďalej komponovať čo najviac Barbierov.

Ctitelia opernej tvorby iste uvítajú obnovené naštudovanie Barbiera ako finálneho titulu sezóny 2024/2025 uvádzaného v Metropolitnej opere New York. Novou Rosinou v MET bude ruská mezzosopranistka Aigul Akhmetsina, v MET debutujúci americký tenorista Jack Swanson sa predstaví v úlohe grófa Almavivu, moldavský barytonista Andrej Žilichovský sa zhostí legendárnej postavy Figara, roztopašného holiča zo Sevilly. Hviezdne obsadenie Barbiera doplní maďarský basbarytonista Péter Kálmán ako Dr. Bartolo a basový part obsadí v role Dona Basilia ruský operný spevák Alexander Vinogradov. Nesmrteľného Barbiera zo Sevilly v réžii Bartletta Shera bude dirigovať Giacomo Sagripanti.

Reklama

A v sobotu 31. mája si z tejto dávky opernej nádhery a vtipu mierou vrchovatou môžu dopriať aj návštevníci 70. ročníka music festivalu Piešťany v Dome umenia Slovenskej filharmónie.

Text: DU SF Piešťany Foto: MET Opera New York

Reklamný článok

Reklama