Connect with us

Aktuality

Štefánikovo osudové Caproni sťahovali z Piešťan

Published

on

Reklama

Po mesiaci opatrného rozoberania krídel sa kópia lietadla, na ktorom zahynul Milan Rastislav Štefánik konečne zmestila na nákladné auto. Trup dokonalej repliky odviezli 7. júna z Vojenského historického múzea na bratislavské letisko, kde bude tri roky zdobiť odletovú halu.

[singlepic id=30947 w=320 h=240 float=left]Lietadlo váži asi 2 300 kg a bez krídel ho dokázalo z hangáru vytlačiť šesť chlapov. Museli byť opatrní. Cena tejto unikátnej kópie je totiž takmer 900-tisíc eur.

Reklama

Bombardér, na ktorom sa Milan Rastislav Štefánik vracal po I. svetovej vojne na Slovensko dokázal prepraviť štyroch ľudí a asi tonu výbušnín. Talianska armáda s ním totiž podnikala torpédové útoky. Na svete sú dnes iba dva zachované exempláre a jedna replika, ktorú mohli doteraz návštevníci Vojenského historického múzea obdivovať v Piešťanoch.

[youtube width=“522″ height=“316″]http://www.youtube.com/watch?v=roztaE7tkpM[/youtube]

Reklama

Teraz sa však na tri roky presúva do Bratislavy, kde bude vystavená pri príležitosti dokončenia nového terminálu. Bude visieť nad kaviarňou s názvom Caproni.

Myšlienka postaviť Caproni Ca 33 vznikla v Leteckých opravovniach Trenčín už v roku 1985. Stavba začala až v septembri 1994, najmä zásluhou Rastislava Ferlicu. V roku 1996 sa vedúcim realizačného tímu stavby lietadla stal známy letecký akrobat Pavol Čičo. Po jeho tragickej smrti úlohu vedúceho konštrukčnej skupiny prevzal Ján Opatovský. Repliku lietadla verejnosti predstavili v nedokončenom stave 2. mája 2003 v LO Trenčín. Hotová bola o rok neskôr. Vtedy sa presťahovala do Piešťan, odkiaľ ju už raz zapožičali na výstavu do Bratislavy.

[nggallery id=1710]

Text, foto a video: Martin Palkovič

Populárne články