Aktuality
Festival letectva už o necelý mesiac. Čo uvidíte?

Do začiatku Festival letectva v Piešťanoch zostáva už len 25 dní. Organizátori pred časom zverejnili, že diváci na piešťanskom letisku budú mať opäť možnosť vidieť Baltic Bees. Hoci sa kampaň o účikujúcich zatiaľ nerozbehla, z dnešnej aktualizácie programu sa dozvedáme o osmičke dynamických čísel, ktoré budete môcť vidieť a taktiež o statických ukážkach na zemi. Usporiadatelia dnes v komentároch na sociálnych sieťach napísali aj informáciu, že fanúšikov letectva by mal potešiť pravdepodobne aj maďarský akrobatický pilot Zoltán Veres.
Festival letectva sa uskutoční počas víkendu 14. a 15. júna. Podujatie má byť prehliadkou leteckého umenia pri príležitosti 80. výročia víťazstva nad fašizmom a 145. výročia narodenia generála M. R. Štefánika.
Podľa zverejneného programu na divákov čaká v sobotu popoludní denná šou a následne sa môžu tešiť i na večerné a nočné vystúpenia. Po 21:00 h nebo rozžiaria svetelné efekty lietadiel v kombinácii s precízne choreografovanou pyrotechnikou. Vyvrcholením večera má byť ohromujúca multimediálna šou. Denné vystúpenia v nedeľu 15. júna má doplniť Detský letecký festival plný zábavy a prekvapení s koncertami Malina Jam a Paci Pac.
Čo uvidíte vo vzduchu?
(podľa aktuálne zverejneného programu 19.5.2025)
Lisunov Li-2 s registráciou HA-LIX – Maďarsko
Ide o historické lietadlo, ktoré ako jediné svojho typu, ešte stále lieta v Európe. Tento stroj je výsledkom sovietskej licenčnej výroby legendárneho amerického Douglasu DC-3, pričom do jeho konštrukcie boli zapracované špecifiká podľa štandardov Sovietskeho zväzu – od metrického systému až po domáce motory a výzbroj pre vojenské účely.
Lietadlo HA-LIX bolo vyrobené v roku 1949 v Taškente a slúžilo najskôr v maďarskom vojenskom letectve, neskôr u civilného dopravcu MALÉV, a napokon ako výcvikové lietadlo výsadkárov. Po jeho vyradení v roku 1974 bolo umiestnené do leteckého múzea v Szolnoku, kde čakalo na svoju druhú šancu. V roku 1997 ho získala nadácia Goldtimer a podstúpilo kompletnú a odbornú renováciu.
Po štvorročnej rekonštrukcii sa 21. septembra 2001 opäť vznieslo do vzduchu. Od roku 2008 lieta v historickom nátere spoločnosti MALÉV zo začiatku 50. rokov, čím dôstojne pripomína éru povojnového civilného letectva. Dnes slúži ako lietajúce múzeum – pravidelne sa zúčastňuje leteckých dní a ponúka vyhliadkové lety pre verejnosť z letiska Budaörs.
Flying Dragons Team – Poľsko
Nebo im slúži ako plátno, po ktorom maľujú farebnými dymami. Skupina už niekoľko rokov dokazuje, že motorový paraglajding dokáže urobiť pôsobivú šou, podobne ako aj iné lietadlá. Svedčí o tom niekoľko víťazstiev v medzinárodnej leteckej ankete „Cumulus“ v kategórii Display Team.
Flying Dragons je skupina poľských pilotov motorových paraglidov s krosnou na chrbte a padákovým krídlom nad hlavou. Svojou nočnou skupinovou zlietanosťou doplnenou výraznými pyrotechnickými, svetelnými a zvukovými efektmi s hudobným doprovodom zaujali natoľko, že si naposledy na záver svojho vystúpenia vyslúžili niekoľko minútové „standing ovations“. A tak právom sa nad Piešťany vracajú aj tento rok.
Beech C-45H Expeditor – Česká republika
Lietadlo Beech C45H Expeditor „Southern Comfort“ bolo dokončené 4.12. 1942 a dodané 11.12.1942 na Material Command, Wright Army Air Field, kde slúžilo počas celej vojny. V roku 2014 sa českým majiteľom podarilo objaviť a kúpiť. Hoci už osem rokov nelietalo, po krátkej prehliadke odborníkmi zo spoločnosti Aircraft Restoration Company bolo výnimočne prevezené do ich dielní, kde zostalo ďalších šesť mesiacov. V septembri 2014 ho posádka Mirek Sázavský a Petr Bezděk preletela do Českej republiky. V súčasnosti je domovským letiskom Letňany, údržbárskou organizáciou stále zostáva Aircraft Restoration Company Duxford.
Aero L-29 Delfín – Slovensko
Lietadlo L-29 Delfín patrí k ikonám výcvikového letectva. Toto dvojmiestne prúdové lietadlo bolo navrhnuté ako základný a pokračovací typ pre výcvik vojenských pilotov, no vďaka svojim letovým vlastnostiam si rýchlo získalo obľubu po celom svete.
L-29 je vybavený motorom M-701c500 s radiálnym kompresorom a jednostupňovou plynovou turbínou, čo mu zaručuje stabilný výkon a výbornú ovládateľnosť v celom rozsahu rýchlostí. Konštrukčne je prispôsobený na operácie z betónových, trávnatých aj pieskových dráh, vrátane zimných podmienok so zhutneným snehom – so zvýšenou opatrnosťou zvládne aj tieto výzvy.
Letové schopnosti L-29 umožňujú predvádzať pokročilú akrobaciu: premety, výkruty, zvraty aj súvraty – všetko s výbornou stabilitou a výbornou schopnosťou zotavenia z vývrtky. Kabína ponúka pilotovi výborný výhľad, automatickú reguláciu tlaku a teploty vzduchu, čo vytvára komfortné prostredie pre let aj za zníženej viditeľnosti, cez deň i v noci.
Aj dnes, desiatky rokov od svojho prvého letu, je L-29 uznávaný pre jednoduchú prevádzku a nenáročnú údržbu – je obľúbený nielen medzi pilotmi, ale aj u technického personálu. V Piešťanoch vám jeho možnosti predstaví pilot generálmajor v.v. Ing. Jozef Pivarči.
4x Viper SD4 – Slovensko
Viper Sky Box Team vám predvedú celokovové dvojmiestne lietadlo v kategóriách UL/LSA a CS-LSA, skvelý prostriedok na cestovanie, letecký výcvik, športové a zábavné lietanie. Dokonalý súlad vynikajúcich letových vlastností, excelentnej výbavy a moderného dizajnu.
1. OM-M654 – pilot Peter Pavlinský 2. OM-M090 – pilot Ivan Olšavský 3. OM-M099 – pilot Radoslav Lipjanec 4. OM-M191 – pilot Dušan Kažimír
Bücker Bü 131 Jungmann – Česká republika
Historický dvojplošník CASA (Bücker) 1.131 Jungmann, D-EELE, ktorý sa familiárne nazýva „Elenka“. Vo svojom akrobatickom portfóliu mu nechýba ani jedinečný prvok „NO HANDS“(ako pocta legendárnym pilotom Mirovi Slovákovi a Bevo Hovardovi), ktorý v Európe môžete vidieť len v podaní EELE. V Piešťanoch vám ho predvedie pilot Jan Rudzinskyj.
4x Aero L-39C Albatros – Lotyšsko
Baltic Bees Jet Team vznikol v roku 2008. Prvé lety absolvovali v dvojčlennej formácii, no už v nasledujúcich rokoch sa tím rozšíril o ďalšie dva stroje a vznikol kompletný akrobatický program. Od úplného začiatku stojí za jeho koncepciou uznávaný a skúsený akrobatický pilot a inštruktor Valery Sobolev, ktorý stál aj za zrodom ich letového programu.
Domovskou základňou tímu je letisko Jūrmala (EVJA), nachádzajúce sa 60 kilometrov západne od lotyšskej Rigy. Ich vystúpenie prináša divákom ohromujúce vertikálne manévre v šesťčlennej formácii lietadiel L-39C a nezabudnuteľné individuálne ukážky s jedinečným, technicky náročným konceptom.
Aero L-29 Delfín – Maďarsko
Lietasdlo Aero L-29 Delfín budú pilotovať Gábor Szakács a Tamás Rohács.
-red- Zdroj a foto: Festival letectva