Connect with us

Rozhovory

Mário Košík: Všetky moje spomienky na detstvo v Piešťanoch sú spojené s hudbou

Published

on

Reklama

V Piešťanoch sa narodili a vyrastali mnohé významné osobnosti umeleckého i spoločenského života. Osobnosťou pochádzajúcou z Piešťan je aj Mário Košík, dirigent Symfonického orchestra Slovenského rozhlasu. Už počas svojho štúdia dirigoval orchester Capella Istropolitana a Symfonický orchester Vysokej školy múzických umení v Bratislave. Spolupracoval s mnohými osobnosťami interpretačného umenia a mnohými svetovými orchestrami. Prvý októbrový štvrtok koncertoval v Kongresovej hale SLK a my sme mu pri tejto príležitosti položili zopár otázok.

[singlepic id=5293 w=320 h=240 float=left]Narodili ste sa v Piešťanoch, aký máte vzťah k nášmu mestu?

Reklama

Piešťany mi vždy pripadali ako mesto, ktoré je niečím výnimočné. Žil som tu do svojich štrnástich rokov, potom som odišiel študovať do Bratislavy, a dnes tam bývam už 26 rokov. Do Piešťan sa ale rád vraciam, lebo tu mám rodičov.

Aké zážitky sa Vám vybavia pri spomínaní na detstvo?

Reklama

Najsilnejšie spomienky mám na ľudovú školu umenia. Mal som šťastie na dobrých pedagógov, konkrétne aj na pána učiteľa, ktorý ma priviedol na konzervatórium. Ďalšia moja spomienka je piešťanský hudobný festival. To sú také záblesky z môjho detstva, a ako tak zisťujem, väčšina je spojená s hudbou.

[singlepic id=5294 w=320 h=240 float=right]Kedy ste sa rozhodli, že sa budete v hudbe uberať touto cestou?

To bolo relatívne skoro. Žiaci, ktorí chceli pokračovať na konzervatóriu, sa museli o svojom odbore definitívne rozhodnúť v 7. ročníku základnej školy. Ja som ale prekvapivo vedel čo chcem robiť už približne od svojich jedenástich.

Niektorí dirigenti sa potrebujú pred koncertom absolútne sústrediť a nekomunikujú s okolím. Vy ste boli ochotný bez problémov poskytnúť interview.

[singlepic id=5295 w=320 h=240 float=left]Ja vždy pred koncertom cítim veľkú zodpovednosť. Nedá sa povedať, že je to strach, ale vždy je tam výnimočné a zodpovedné to, že musím riadiť niekoľko desiatok ľudí, a je na mne ako sa koncert vydarí. Závisí aj od miesta a dôležitosti koncertu, napríklad v rozhlase, keď robíme priamy prenos, je to o niečo náročnejšie. Každý hudobník – umelec by mal mať počas koncertu príval energie a invencie, aby zahral ešte lepšie ako na skúške.

Hrali ste na mnohých scénach celého sveta, v Piešťanoch sú Vaše vystúpenia pomerne vzácne.

V Piešťanoch som dirigoval len jeden krát, bolo to asi pred ôsmymi rokmi v Kongresovej hale SLK. Dnes som tu opäť, a budem spokojný, ak dobre zahráme, a príde veľa poslucháčov.

[singlepic id=5296 w=320 h=240 float=right]Čo Vás pracovne čaká v najbližšom období?

Budúci týždeň odlietame do Japonska, odohráme tam 33 koncertov. Spolu ideme na štyridsať dní, takže to bude náročné turné len s piatimi dňami voľna.

Aké je japonské publikum?

V Japonsku som hral už asi 15 krát, a sú to veľmi vďační poslucháči. Ich mentalita sa líši podľa jednotlivých teritórií, ale vo všeobecnosti majú Japonci radi európskych hudobníkov. Vždy si vyžiadajú skladby od Dvořáka alebo niektorých ruských skladateľov.

Zhovárala sa: Petra Adamcová

Mário Košík – 1969 Piešťany

[singlepic id=5297 w=320 h=240 float=left]Absolvent odboru dirigovanie na VŠMU (1994). Ako šéfdirigent pôsobil rokoch 2000 – 2003 v Karlovarskom symfonickom orchestri. Stál za dirigentským pultom všetkých slovenských symfonických orchestrov, Štátneho komorného orchestra v Žiline, Moravskej filharmónie v Olomouci, Symfonického orchestra hl. m. Prahy FOK, Juhočeskej filharmónie České Budejovice, Pražskej komornej filharmónie. Hosťoval vo filharmónii v Jene (SRN), kde s úspechom bolo prijaté jeho naštudovanie 2Dvořákovej 6. symfónie. Nahrával pre slovenský a český rozhlas i televíznu stanicu ORT. S Filharmonickým komorným orchestrom podnikol turné do Japonska (1998 a 2002) a Nemecka (2001) a s Capellou Istropolitana hosťoval v Nemecku a Lichtenštajnsku. V januári 2003 sa predstavil so Štátnou filharmóniou Brno, kde naštudoval Ludl concertantes Jana Nováka a Apollon musagètes Igora F. Stravinského. S Baletom SND naštudoval a diriguje svetové premiéry pôvodných baletov Rasputin (2003), Caligula (2004) a Sen noci svätojánskej (2006). V súčasnosti pôsobí ako dirigent Symfonického orchestra Slovenského rozhlasu.

Populárne články