Názory a komentáre
Obrázky a bábiky zo ZUŠ-ky pohoršili Piešťanku, vedenie si za výstavou stojí
Minulý týždeň sme do redakcie odstali rozhorčený e-mail do čitateľky, ktorú pohoršilo niekoľko obrázkov na výstave Základnej umeleckej školy v Kultúrno-spoločenskom centre Fontána. Nepáčili sa jej handrové bábiky, podľa nej pripomínajúce kult Voodoo a šokovali ju tiež niektoré dielka, ktoré namaľovali žiaci pod vedením Julie Džambazovič. Učiteľka nemá potrebu sa brániť a tvrdí, že išlo o žiacke stvárnenie známych surrealistických obrazov. Za výstavou si stojí aj vedenie Základnej umeleckej školy.
„Včera (22. mája, pozn. red.) som sa tam však zdesila. Najprv ma veľmi zarazili handrové bábiky zombie od detí pedagogičky Džambazovič. Toto by rozhodne nemala byt hračka pre deti, nakoľko to predstavuje nebezpečný kult Woo doo. Potom tam bolo dielo žiaka, kde človek vidí seba v zrkadle ako lebku. Ale úplne v šoku som ostala pred „dielom“, ktoré posielam v prílohe (foto č. 6). Všetko pedagóg Džambazovič,“ dopĺňa šokovaná mamička a tvrdí, že svoje dieťa by u tejto učiteľky nenechala.
„Za celý čas čo chodím na tieto výstavy som sa s niečím podobným nestretla. Samozrejme, tínedžeri skúšajú všeličo, ale vždy v určitých hraniciach. A ma to byť úloha pedagóga, aby tieto hranice dával. A ak už niekto z týchto hraníc vyletí (však sme ľudia rôzni), tak to určite nepatrí na výstavu pre malé deti,“ myslí si čitateľka a dopĺňa „ A som tiež zvedavá, či si je vôbec riaditeľ vedomý takýchto výsledkov. Úloha ZUŠky má byť rozvíjať tie krásne stránky našich detí a pomáhať im odolávať zlu, ktoré sa na nich dnes valí z každej strany.“
„Návštevníčka mala možnosť na výstave vidieť a posúdiť aj niekoľko ďalších reprodukcií obrazov S. Dalího, či vlastných reflexií na danú tému. V prípade primitívnych bábik (nesprávne označených ako woodoo) azda návštevníčke neuniklo, že aj tieto sú tematicky zasadené do širšieho kontextu,“ vysvetľuje pedagogička. Témou mladších žiakov v tomto semestri boli Kultúry a estetika rôznych národov, preto na výstave prezentovali výtvarnú interpretáciu japonských drevorytov, slovenskej ľudovej výšivky, čínskeho porcelánu, afrických masiek či ľudových odevov národov z rôznych kútov sveta. „Táto téma mala okrem svojej nespochybniteľnej estetickej zaujímavosti za úlohu ukázať žiakom ako prijímať, spracúvať a tolerovať inakosť, čo je v dnešnej dobre mimoriadne aktuálne. Do tohto rámca zapadajú aj prírodné národy, ktorých tvorba zásadným spôsobom ovplyvnila celé moderné umenie. Snažíme sa, aby všetci žiaci pochopili, že umenie je predovšetkým nástrojom sebavyjadrenia a slobodného rozmýšľania. Ak ho zredukujeme na výrobu či kopírovanie páčivých obrázkov do obývačky, ľahko sa z neho stane gýč,“ myslí si Julie Džambazovič.
O vyjadrenie k téme sme požiadali aj riaditeľku Centra pedagogicko – psychologického poradenstva a prevencie v Piešťanoch Vieru Sakmárovú. „Umenie má vyvolať emóciu, pozitívnu, či negatívnu a tomuto dielu sa to určite podarilo,“ myslí si psychologička. „V každom prípade je dobré o tom diskutovať, najmä z deťmi a pomôcť im spracovať daný podnet. K tomu by určite pomohol aj pripojený stručný komentár autora k umeleckému smeru, ktorý reprezentuje toto dielo.“
Výstava žiakov Základnej umeleckej školy bola v priestoroch KSC Fontána otvorená do nedele 29. mája. Názor na prezentované diela si tak môžete urobiť už len z nášho fotovýberu, ak máte záujem sa k téme vyjadriť, pridajte komentár k článku alebo použite formulár na mailovú odpoveď.
Adriana Drahovská