Kultúra
Kultúrny život v Modrovej okorenila výstava i folklórne pásmo
Grantový program Coca-Cola pre región priniesol, po vybudovaní certifikovaného detského ihriska a kultivácii futbalového ihriska, obyvateľom ďalšie spestrenie života, tentoraz vylepšil folklórny program súboru Modrovanky-Krojovanky o novú zvukovú aparatúru a kroje. Folkloristi mohli využiť vďaka príspevku spoločnosti Coca-Cola HBC Česko a Slovensko v spolupráci s Trenčianskou nadáciou dohromady 3 410 eur. Spolu so slávnostnou premiérou pásma „Od rána do noci, na Považskom Inovci“ bola predstavená aj výstava dobových fotografií. Vďaka nej sa mohli návštevníci zatúlať do minulosti a histórie obce.
Z online skupiny na výstavu
Starosta Modrovej založil skupinu na sociálnej sieti, kde vkladal fotografie z histórie obce. Mladej rodáčke z obce, žijúcej v Bratislave, napadlo online projekt rozšíriť medzi offline verejnosť, aby oslovil aj staršiu generáciu.
Na fotkách našli starých rodičov aj samých seba
„Ľudia na fotografiách objavili svojich rodičov, starých rodičov či seba, keď boli ešte deťmi alebo mali o trochu vrások menej,“ hodnotí reakcie návštevníkov autorka projektu. „Výstava oslovila všetky generácie, najdojímavejšie reakcie však prichádzali od ľudí nad 50 rokov. Dlhú chvíľu na fotky pozerali a rozprávali si príbehy z detstva či mladosti. Asi 60-ročná pani ostala v šoku, keď na veľkej čiernobielej fotografii uvidela dievčatko v kroji – samú seba.“
Pri príprave a inštalácii výstavy pomáhali Dominike miestni dobrovoľníci vrátane samotného starostu.
Súbor drží tradíciu a rodákov pokope
„Novým projektom z dielne FS Modrovanky-Krojovanky by sme chceli predstaviť a uchovať miestne tradície a zvyky, skvalitniť naše predstavenia a najmä udržať súbor aj pre ďalšie generácie,“ tvrdí speváčka súboru a zároveň spoluautorka projektu, Erika Horňáková. Mnohí, najmä mladší členovia súboru, študujú a pracujú mimo Modrovej, ale aj vďaka nemu sa vracajú domov a budujú si silný vzťah k obci. Nové pásmo malo premiéru v Modrovej. „Zožali sme veľký úspech, diváci tlieskali, usmievali sa. Po predstavení ďakovali a nešetrili chválou. Plánujeme vystupovať aj v ďaľších obciach či v Piešťanoch,“ komentuje kladné reakcie Erika Horňáková.
O folklór majú záujem aj mladí
Folklórny súbor využil časť grantu na zhotovenie dobových odevov. „Na vystúpení sme predstavili nové modré sviatočné zástery, pracovné kroje, aj pánsky sviatočný kroj s košeľou. Na predstavení doslova vynikli, posilnili umelecký dojem vystúpenia. Boli šité podľa starých 50- až 60-ročných zachovalých častí, z ktorých sme si predtým museli mnohé požičiavať,“ hovorí speváčka súboru. Z grantu zakúpia aj audiotechniku, ktorá úroveň vystúpenia posunie ešte o stupienok vyššie. „V novej hre Od rána do noci na Považskom Inovci chceme priblížiť atmosféru zábavy od detstva až po dospelosť v rodinách roľníkov,“ popisuje dielo spoluautorka projektu. O tento druh tradičnej kultúry majú záujem aj mladí, o čom svedčí nárast členov súboru. „Projekt plánujeme v budúcnosti rozšíriť o ďalšie ľudové piesne.“
-red/TS Coca-Cola HBC Česko a Slovensko/Foto: Coca-Cola HBC Česko a Slovensko, FS Modrovanky-Krojovanky-