Samospráva

Letisko kraj oddĺži, mesto sa zatiaľ nerozhodlo

Published

on

Reklama

Krajskí poslanci na svojom zasadnutí v stredu 22. apríla podporili oddĺženie piešťanského letiska vo výške približne 1,5 milióna kapitalizáciou pohľadávky kraja. Vyšší územný celok tak môže získať vyššiu účasť na jeho majetku, a tým aj vplyv pri rozhodovaní. Podobný postup navrhovali právnici letiska aj Mestu Piešťany, ktorému spoločnosť  dlží cca 437 tisíc eur na dani 100 tisíc na úrokoch z omeškania. Vedenie mesta narýchlo predkladá materiál o oddlžení na štvrtkové rokovanie mestského zastupiteľstva.

Reklama

Podľa návrhu, ktorý schvaľovalo krajské zastupiteľstvo, najskôr pohľadávky vlastnej spoločnosti SMS TTSK voči letisku odkúpi Trnavský samosprávny kraj za euro.  Potom vyrovná dlh v akciovke Letisko Piešťany nepeňažným vkladom, čím príde k zvýšeniu základného imania a tým aj majetkovej účasti kraja v spoločnosti. Rozhodnutie krajského zastupiteľstva ale ešte prejde valným zhromaždením akcionárov Letiska Piešťany, ktoré by sa malo konať v máji tohto roku.

„Menšie letiská majú problém s prežitím. TTSK sa snaží ako majoritný akcionár piešťanského letiska udržať v dobrom stave a v prevádzke. Zatiaľ ešte nedokážeme náklady pokryť tržbami. Máme však potešiteľné signály z minulého roka o náraste objemu prepravovaných osôb, no stále to nestačí na to, aby sme mohli uhradiť záväzky voči akcionárom a bankovému subjektu. Prevodom pohľadávky na Trnavský samosprávny kraj a jej následnou kapitalizáciu sa snažíme zbaviť letiskovú spoločnosť záväzkov a vylepšiť finančnú kondíciu vo vzťahu k budúcim potrebám,“ znie stanovisko krajského župana Tibora Mikuša, zverejnené na stránke TTSK.

Reklama

Mesto s podobným postupom zatiaľ váha. „Pohľadávku, ktorá je daňová, kapitalizovať nemôžeme. Zákon zakazuje, aby bol takýto nedoplatok kapitalizovaný. Pred pár dňami prišiel na právne oddelenie mestského úradu list z VÚC, v ktorom advokátska kancelária navrhla nejaký spôsob, akou formou by sa to dalo riešiť – a to tým, že by sa z mestského rozpočtu peniaze dali do Letiska Piešťany v tej sume, aká je pohľadávka, čím by sa navýšilo základné imanie, čiže počet akcií a z tých peňazí by Letisko Piešťany zasa splatilo dlh, ktorý voči nám má. Zákon o majetku obcí toto povoľuje, ale je tam veľa otáznikov. Nie je to také jednoduché, ako sa to zdá. Mohol by tam vzniknúť napríklad ten problém, že my im dáme peniaze a oni nám ich nevrátia,“ povedal po zasadnutí primátor Piešťan a krajský poslanec Miloš Tamajka.

REKLAMA

Poslankyňa Iveta Babičová, ktorá je zároveň členkou krajského i mestského zastupiteľstva (SDKÚ-DS), tiež nie je presvedčená, či je toto dobrý krok. „Keď letisku poskytuje pôžičky donekonečna eseročka kraja, poslanci nemajú na to žiaden vplyv,“ uviedla a vyjadrila obavy, aby nakoniec letisko neskončilo v súkromných rukách. „Treba si položiť otázku, je to akciová spoločnosť, podnikateľská – je vedená dobre? Robí všetko preto, aby získala zákazníkov? Mám ja prehľad, či hospodári efektívne? Nemám.“

V podobnom duchu sa vyjadrili aj zástupcovia rezortu, ktorý každoročne poskytuje letisku dotácie zo štátneho rozpočtu.  „V roku 2014 boli letiskovej spoločnosti Letisko Piešťany, a.s. poskytnuté dotácie v celkovej sume 225 669 Eur. Dotácie boli poskytnuté na účel bezpečnostná ochrana letísk, výkon záchranných a hasičských služieb a riadenie a vybavenie letov oslobodených od odplát,“ uviedol hovorca Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR Martin Kóňa. Na rok 2015 je v rozpočtovej kapitole MDVRR SR v súčasnosti rozpočtovaný 1 milíon eur, ale je prednostne určený na oslobodené lety. Tie ale Letisko Piešťany v minulom roku nevykázalo.

Podľa hovorcu má teda rezort snahu zachovať regionálne letiská a snaží sa hľadať i dodatočné financie, avšak dôležité je i podnikateľské správanie akciovej spoločnosti: „K otázke ďalšieho fungovania uvedieme, že našou prioritou zostáva zachovanie súčasnej siete regionálnych letísk, keďže majú v sebe potenciál prispieť k rozvoju cestovného ruchu na Slovensku a priniesť a prilákať do regiónov viac turistov aj podnikateľov. Ich prevádzka však môže byť na inej úrovni, napríklad len v oblasti všeobecného letectva.  Je preto našou snahou nájsť dodatočné finančné prostriedky zo štátneho rozpočtu, aby sme zabezpečili ich fungovanie. Rovnako platí, že každé z regionálnych letísk je prevádzkované akciovou spoločnosťou, čo znamená, že sú to samostatné podnikateľské subjekty a úlohou manažmentu je postarať sa o riadne fungovanie letiska. Na ich fungovaní by mal mať záujem aj región a samospráva,“ uzavrel M. Kóňa.

V materiáli, ktorý na rokovanie zastupiteľstva pripravili vedúca organizačno-právneho odboru Lívia Damboráková a vedúca ekonomického odboru Lucia Duračková, sa neodporúča navrhované riešenie oddĺženia, pretože ho považujú za účelové a rizikové (nie je záruka vrátenia peňazí), a taktiež ako len dočasné riešenie pre letisko.

Podľa primátora Miloša Tamajku  by však bolo veľmi zlé, ak by piešťanské letisko nefungovalo a mesto má záujem na jeho rozvoji. „Asi pred mesiacom som mal stretnutie so zástupcami cestovných kancelárií Slovenska, ktoré sú v Izraeli a je tam veľký záujem, aby fungovala pravidelná linka Piešťany – Izrael, poprípade Tel- Aviv,“ uviedol. Podobné informácie ale avizoval riaditeľ letiska František Varga už v roku 2013, keď letisku hrozilo prerušenie prevádzky, do dnešného dňa však neboli zrealizované.

-ad-, foto: archív PNky

Populárne články