Aktuality
Počet nehôd na železničných priecestiach stúpol, zomrelo pri nich 6 ľudí
Železnice Slovenskej Republiky aktuálne spravujú 2 102 železničných priecestí, 1 068 je zabezpečených a 1 034 nezabezpečených. Významný a pozitívny obrat, ktorý nastal v bilancii nehôd na železničných priecestiach v roku 2016, sa v uplynulom roku nepodarilo udržať a ich počet stúpol. Železnice Slovenskej republiky zaznamenali v roku 2017 dohromady 50 nehôd na železničných priecestiach. Zomrelo pri nich 6 osôb (2 vodiči, 1 cyklista, 2 chodci, 1 rušňovodič) a 13 ľudí utrpelo ťažké zranenia (7 vodičov, 5 spolujazdci, 1 cyklista). Oproti roku 2016 je to nárast nehôd o 12, počet usmrtených je rovnaký, počet ťažko zranených stúpol o 3. Zarážajúce je, že nehody často spôsobujú aj profesionálni vodiči.
„Už pri vyhodnotení roku 2016 som sa vyjadril, že bude veľmi ťažké najnižšie číslo nehôd za posledných 16 rokov udržať. Hoci bezpečnosti na priecestiach, znižovaniu počtu priecestí, ich technickej stránke, ale aj prevencii, výchove a vzdelávaniu venujeme veľkú pozornosť, je na každom jednom vodičovi, chodcovi, cyklistovi, ako sa v konkrétnej chvíli pri prejazde cez priecestie správa. Konanie účastníkov cestnej premávky už železnice ovplyvniť nemôžu. Filozofia rušenia železničných priecestí, aká v súčasnosti prebieha na novobudovanom železničnom koridore a ich nahrádzanie podjazdami respektíve nadjazdami je veľmi nákladné a nie je možná na celej sieti ŽSR. Bezpečnosť na železničných priecestiach je a bude naďalej jednou z našich priorít,“ uviedol generálny riaditeľ ŽSR Martin Erdössy.
1. 30.06.2017 o 00:41 h sa v úseku Drienovská Nová Ves – Prešov, na zabezpečenom železničnom priecestí so závorami zrazil nákladný vlak s osobným autom Kia Ceed. Tragédia si vyžiadala jeden ľudský život, tri osoby sa ťažko zranili, poškodená bola aj železničná infraštruktúra, rušeň aj blízka budova bývalej hlásnice.
V prípade, že sa už stane na železničnom priecestí nehoda, alebo je niekto svedkom akejkoľvek ohrozujúcej situácie v blízkosti či priamo na železničnom priecestí, stačí okamžite zavolať na linku integrovaného záchranného systému 112 a nadiktovať jedinečné identifikačné číslo priecestia (JIČ). Tak môžu záchranné zložky a železničiari okamžite zistiť miesto nehody, rýchlo zasiahnuť a v prípade bezprostredného ohrozenia až zastaviť železničnú dopravu.
Jedinečné identifikačné číslo je vyhotovené zo samolepiacej fólie z retroreflexného materiálu, takže je dobre viditeľné aj v noci. Táto sa prednostne nalepuje na zadnú stranu (t.j. strana od železničnej trate) výstražného kríža (t.j. dopravné značky A 30a, A 3
0b). V prípade poškodenej dopravnej značky je možné fóliu nalepiť na skriňu výstražníka zo strany od železničnej trate.
Vzor označenia nálepky:
SP0376
SP (slovenské priecestie) a 4 – miestne číslo.
Nálepka sa obyčajne nachádza na zadnej strane týchto dopravných značiek:
Označenie JIČ v praxi:
Základné pravidlá pri prejazde železničným priecestím:
Pri križovaní železničnej dráhy s pozemnou komunikáciou má železnica vždy prednosť. Pred železničným priecestím je vodič povinný počínať si mimoriadne opatrne a najmä presvedčiť sa, či môže bezpečne prejsť cez železničné priecestie.
Vodič nesmie vojsť na železničné priecestie, ak…
• sa dáva výstraha dvoma striedavo blikajúcimi červenými svetlami
• sa dáva výstraha prerušovaným zvukom húkačky alebo zvončeka
• sa spúšťajú, sú spustené alebo sa dvíhajú závory
• je už vidieť alebo počuť prichádzajúci vlak, prípadne iné dráhové vozidlo
• zamestnanec dráhy dáva znamenie na zastavenie krúžením červenou alebo žltou zástavkou, alebo červeným svetlom
• situácia na železničnom priecestí nedovoľuje, aby ho vodič bezpečne prešiel
-TS Železnice Slovenskej Republiky-