Connect with us

Aktuality

Kandidáti hovorili o cestovnom ruchu – na prioritách sa nezhodli

Published

on

Reklama

Druhá  diskusia šiestich kandidátov na primátora Piešťan, ktorú ste mohli sledovať na Piešťany.tv v priamom prenose v pondelok 27. októbra o pol ôsmej večer,  sa týkala dôležitej témy cestovného ruchu (CR). Hoci všetci diskutéri zhodnotili, že rozvoj Piešťan v minulosti ovplyvňovalo najmä kúpeľníctvo, ich názory na dôvody súčasnej stagnácie, a tiež priority do budúcnosti sa už rozchádzali.

piestany centrum titl

Reklama

REKLAMA

kia akcia

Reklama

Na poste moderátora vystriedala Jána Babiča žena s praxou regionálnej redaktorky RTVS  –  Monika Maťová.  Uviedla, že Piešťany boli kedysi „mekkou“ cestovného ruchu a vyzvala kandidátov aby zhodnotili situáciu a navrhli, čo ďalej so súčasnou stagnáciou návštevnosti.

Ako prvá dostala slovo jediná žena medzi prítomnými adeptmi na post primátora – nezávislá kandidátka Jarmila Staneková.  Myslí si, že k úpadku cestovného ruchu prispelo aj to, že prestali fungovať dve veľké kúpaliská Sĺňava a Eva, čím poklesli príjmy najmä drobným ubytovateľom, ale i hotelom. Zamerala by sa v budúcnosti  napríklad na využitie moderných možností ako napríklad cykloturistika, ktorú by riešila v spolupráci celého okresu Piešťany. Spomenula i zachovanie železničky Čango, ktorá by mohla prevážať nielen turistov, no tiež cyklistov či zamestnancov firiem z okolia.

Súčasný primátor Remo Cicutto sa vo svojom príspevku vrátil do čias pred rokom 1989. Kúpeľníctvo označil za základný cestovný ruch a za druhú časť rekreáciu. Po revolúcii došlo podľa neho k zmene aj preto, že zanikli veľké podniky, ktorí svoje nehnuteľnosti poskytovali na rekreáciu zamestnancom. Vývoj  poznačila i kríza v roku 2008. Za úspech považuje otvorenie kolokruhu a  revitalizáciu potoka Dubová. Myslí si, že stagnáciu spôsobuje u skoro tristo podnikateľských subjektov u nás aj neochota spolupracovať, časť podporu CR financuje a ostatní sa iba vezú. V závere uviedol, že sa treba zamerať na rozvoj cestovného ruchu na mestskej časti.

Ďalší diskutujúci Ladislav Benedikovič označil mesto v súčasnosti pre tradičnú klientelu – obyvateľov Slovenska, Českej republiky či bývalého východného Nemecka  za cenovo nedostupné. Kúpeľníctvo pritom považuje za alfu a omegu cestovného ruchu v Piešťanoch.  Tvrdí, že aj pri ostatných ubytovacích zariadeniach bola atraktívnou súčasťou ich ponuky ambulantná liečba a preto sem i ľudia prichádzali. Dnes si však za relaxom a rehabilitáciou zájdu do termálnych aqaparkov, ktoré vyrástli rôzne naokolo a ich služby sú výrazne lacnejšie ako pobyt s procedúrami v kúpeľoch.

Podľa  Miloša Tamajku v Piešťanoch chýba primárny produkt cestovného ruchu, ktorým bolo kúpeľníctvo. Konštatoval, že politika kúpeľov sa zmenila na wellness. Iné mestá ale pochopili, že treba využiť dostupné prírodné zdroje a zvýšiť prílev návštevnosti. Ako príklad uviedol Podhájsku, ktorú ročne navštívi 700-tisíc ľudí a Piešťany približne desatina z tohto čísla. Myslí si tiež, že máme priveľa ubytovacích kapacít ako pozostatok z minulosti. Ako primátor chce dosiahnuť prístup k termálnej vode a pri výstavbe nových projektov spolupracovať so súkromnými investormi.

Tomáš Hudcovič doplnil, že cestovný ruch je úzko prepojený aj na zamestnanosť a situácia núti Piešťancov  dochádzať za prácou. Tvrdí, že mestu chýba základná atrakcia pre ľudí mimo kúpeľov. Úlohou mesta podľa neho je pomôcť ju zabezpečiť. Už viac ako desať rokov sa hovorí o riešení potreby kúpaliska, ale nič nezmenilo. Myslí si, že oblastná organizácia cestovného ruchu by pri správnej práci a narábaní s financiami mala viesť marketingové kampane, ktorými by k nám ľudí dotiahli.  Jednou z úloh by podľa neho malo byť aj zabezpečenie leteckého spojenia v spolupráci s podnikateľmi, vďaka čomu by sme do regiónu dokázali priniesť milióny eur.

Kandidát s podporou koalície NOVA, OĽaNO, SAS, Most – Híd Andrej Klapica okrem iného uviedol, že je potrebné zadefinovať, že Piešťany celé sú akoby priemyselným parkom cestovného ruchu. Podľa príkladov zo zahraničia by sme už pri príjazde do mesta mali dávať signál, že ide o kúpeľné mesto – upravenými trávnikmi, cestami, rovnými chodníkmi. Spomenul, že mesto a okolie disponuje mnohými prírodnými darmi ako napríklad Sĺňava, Červená veža či Ducové s históriou, ktoré by spestrili návštevníkovi pobyt u nás, pričom služby by čerpal v meste. Nezabúdal by tiež na kúpele ako ich najväčšieho poskytovateľa a zamestnávateľa.

Celú diskusiu, ktorá bola, samozrejme, oveľa širšia ako naše krátke zhrnutie, nájdete na http://piestanytv.sk/ v sekcii Aktuálne.

(ad, foto: archív)

Populárne články